Dunia Kesihatan

Tuesday, August 17, 2010

Muhasabah Ramadhan

Ramadhan tiba..yep..kita jadikan ia kem bina diri..atau sahabat2 ku kate inilah satu madrasah, or tarbiyah untuk mendidik diri, menundukkan nafsu, mendekatkan lagi diri kepada yang maha SATU..hari ni entru yang ku tulis x merujuk mane2 buku, sekadar cetusan minda daripada pembacaan dan tazkirah2 yang ku dengar dan sempat menerobos ke jiwa ini...7 Ramadhan 1431 H..dah 7 hari kita berpuasa..adakah puasa kita ini hanya menahan diri dari lapar dan dahaga sahaja?..atau puasa kita ini adalah satu platform untuk menunjukkan diri kita ini muslim?..atau mungkin kita jadikan puasa sebulan ini sebagai momentum untuk kita taqarrub dan terus istiqamah dalam menjaga cinta kita pada tuhan sekalian alam?

"if you fail to plan, you are plan to fail"...words yang selalu kita dengar?...saidina ali R.A pernah berkata "kebatilan yang berperancangan dapat mengalahkan kebenaran yang tidak berperancangan"...mesti dah biasa dengar kan?..."selalu dengar, dah naik bosan kot"..mungkin itu jawapan kita...atau mungkin jadikan serangkap ayat ini sebagai madah yang hanya meniti di bibir2 dan indah di puisi karya..namun sejauh manakah kita mengamalkannya?...adakah kita tergolong dikalangan orang yang "tahu tapi tak tahu ape yang dia tahu"..atau "tahu tapi jauh dari mahu"...yep..memang kita plan jadual hidup kita, aktiviviti yang akan kita lakukan setiap hari, kerja yang perlu kita siapkan setiap hari..tapi nak tanye seket la..."ade tak plan untuk tazkiyatunnafs kita?"...start 1 ramadhan nie, aku nak bace 1 hari 1 juz alquran, setiap minggu aku mesti infakkan sedikit duitku untuk bersedekah paling kurang 2 ringgit, atau sebulan 10 ringgit, aku mesti bangun tahajjud setiap malam, surah2 lazim aku mesti hafal, kitab2 ilmiah paling kurang 1 buah buku aku khatamkan setahun...misalan..

hajat x nak celoteh panjang...sebab xde input sangat nak kongsi...cume sekadar muhasabah kita bersama...sahabat tegurlah diriku andai aku melakukan kesilapan...kerana sahabat itu melazimi sahabatnya yang lain...moga kita same2 berusaha mengejar misi mencari redha dan rahamat Illahi...moga aku diberi kekuatan untuk membantu dikau tatkala dikau memerlukanku..dan moge kau juge diberi kekuatan oleh ya Jabbar tatkala aku sangat2 memerlukanmu..Berpesan2 pesanlah kita dengan kebenaran dan kesabaran jika tidak mahu kita digolongkan dikalangan orang2 yang rugi..kerana Allah telah bersumpah demi masa...manusia itu dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, serta berpesan2 dengan kebenaran dan kesabaran.

No comments: