Sunday, August 29, 2010

peringatan buat diriku

Bila kita perlu memilih..yang mana satu akan kita pilih..Bagi orang yang merasai halawatul iman dalam dirinya, lantas terdetik di hatinya yang manakah pilihan terbaik pada pandangan Rabbnya..kerana dia selalu berikrar dan yakin bahawa hidupnya, matinya hanya untuk Allah, maka segala ketentuan bagi dirinya diserahkan pada yang esa..dia hanya mampu berusaha sedaya upaya untuk mendapatkan yang terbaik..tetapi siapalah kita, hanya manusia biasa yang sering lalai dan leka, punyai iman bak binomial graph..ada kala mencapai maximum range, ada kalanya pula turun mendadak melebihi intercept “zero”..nauzubillah..namun disini ingin saya kongsikan satu hadis Rasulullah SAW yang mengajarkan kita supaya beristikharah dalam setiap permasalahan seperti sebuah surah dalam al-Quran. Baginda bersabda “ Jika kamu bingung dalam memutuskan masalah, maka hendaklah ia rukuk dua kali (solat dua rakaat) selain solat fardhu. Kemudian bacalah Ya Allah! Aku memohon pilihan kepadaMU dengan ilmuMU. Aku mohon kekuatan dariMU dengan kekuatan dariMU. Aku meminta dari anugerahMu yang agung. Sebab Engkau maha kuat dan aku tidak berdaya. Engkau maha tahu dan aku tidak tahu. Dan Engkau adalah zat yang mengetahui hal-hal ghaib. Ya Allah! Jika Engkau tahu bahawa masalah ini membawa kebaikan bagiku dalam agamaku, kehidupanku, akhir urusanku maka berilah kekuatan kepadanya untukku, mudahkanlah hal itu bagiku dan berkatilah aku di dalamnya. Jika Engkau tahu bahawa hal ini adalah buruk bagiku dalam agama, kehidupan dan akhir urusanku, maka jauhkanlah ia dariku, dan jauhkanlah aku darinya. Dan tentukanlah kebaikan kepadaku di mana sahaja berada, dan tenangkanlah diriku dengan kebaikan tersebut”. Hadis diriwayatkan oleh Bukhari.

“ hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan orang-orang yang telah engkau beri nikmat kepadanya, bukan jalan mereka yang dimurkai, dan bukan pula jalan mereka yang sesat” (al-fatehah: ayat 5-7)

~ayat di atas ada kaitannya dengan ayat di bawah ini~ (menerangkan lagi bagaimana cara untuk memperoleh jalan yang lurus itu)

“Dan pasti Kami tunjukkan kepada mereka jalan yang lurus, dan barang siapa mentaati Allah dan Rasul (Muhammad) maka mereka itu akan bersama-sama dengan orang yang diberikan nikmat oleh Allah, iaitu para nabi, para pencinta kebenaran, orang yang mati syahid dan orang-orang yang Salleh. Mereka itulah teman yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah karunia daripada Allah dan cukuplah Allah yang maha mengetahui.” (An-Nisa` : ayat 68-69)

..dan dalam melalui liku2 kehidupan ini kadang2 kita berasa penat..dan hampir berputus asa..lantas Allah memberikan motivasi dan semangat kepada kita melalui kalam2 Nya yang suci..saya tertarik untuk mengaitkannya dengan kandungan surah al-Insyirah..surah lazim yang selalu arwah ayahku baca dikala kami same2 solat berjemaah..selain surah al`ala..dua surah ini..jika dibaca..pasti akan terkenang bagaimana alunan suara arwah ayahku ketika membacanya..sehingga aku sendiri terhafal lantunan taranumnya..sungguh hebat peranan seorang ayah kan kawan2..erm..terlari sedikit dari point yang asal..tadi kite cerita tentang motivasi kan?..motivasi dan semangat kalamuLLAH dalan surah ai-insyirah..surah ini adalah surah makkiyah dan diturunkan kepada nabi ketika mana nabi ditimpa kesedihan selepas kehilangan dua orang insan yang amat diperlukannya, kemudian ditambah pula dengan cacian, makian dan tomahan kafir quraisy yang menolak seruan dakwah baginda SAW.

Sebelum itu mari kita fahami tafsir kesuluruhan ayat dalam surah ini

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Penyayang
1. Bukankah kami telah melapangkan dadamu (Muhammad)
2. Dan kami pun telah menurunkan bebanmu darimu
3. Yang memberatkan Punggungmu
4. Dan kami tinggalkan sebutan (nama)mu bagimu
5. Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan
6. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan
7. Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain)
8. Dan hanya kepada tuhanmulah engkau berharap.

Mari sama2 kita fahami maksud tersirat ini..ayat ke 5 dan 6..terdapat penekanan yang Allah berikan..Dia ingatkan kita bahawa bersama Kesulitan pasti ada kemudahan..selain itu jika kita lihat dari sudut bahasa pula (Al-`usri Yusra)..

Al-`usri : isim ma`rifah..menunjukkan satu..iaitu satu kesulitan/kesusahan/kepayahan…
Yusra : isim nakirah..menunjukkan dua..iaitu kemudahan

~sedikit intipati yang saya dapat semasa mendengar kuliah tafsir ustaz zahazan~

~coretan peringatan buat diriku~

No comments: