Dunia Kesihatan

Saturday, December 11, 2010

Enzyme dan microbe itu muslim??


All praise due to Allah SWT for his blessing us with his gracious and his mercy. Alhamdulillah, Am just finished my VIVA presentation, Alhamdulillah, Alhamdulillah and Alhamdulillah…. Am can answers all questions that had been shooting to me. Thank you to those who are supporting me from the first am start my thesis project, especially my mother who always supporting me with her prayers in her Tahajjud at every night. Thank you Allah for give me a mother like her.
Penat la speaking…gune bahasa bangsa sendiri lg best… xpekan kali ni saya guna bahasa rojak. .=)
For this entry, I want to share with u guys about my research….
Entitle “Kinetic Study on the Enzymatic Reaction of the Oleyl Palmitate, a Liquid Wax Ester via Novozyme 435”…actually, research ni xde kaitan sgt in the field of food, more focusing on the mechanism of the enzyme…why did I choose to study in enzyme…enzyme sgt menakjubkan…Ma a`jaba!!.. the miracle of the creation…SubhanAllah…MasyaAllah…enzyme yg dirembeskan daripada organism yg sgt halus, tak mampu dilihat dengan mata kasar manusia..mampu memberi kesan yg besar pada kehidupan…kepada haiwan, tumbuhan apatah lagi manusia..bile kaji mechanism nye… menyedari bahawa kita sedang mengkaji apa yang telah Allah tetapkan….semuanya adalah ciptaan tuhan.. sunnatullah…mereka juga digelar muslim…kerana apa?...kerana mereka mengikut dan patuh pada fitrah mereka yg telah Allah tetapkan… …telah disebut dalam Al-Quran segala bukti-bukti kekuasaan Allah..antaranya dalam surah al-Baqarah, ayat 29..
29. Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak (menciptakan) langit, lalu dijadikan-Nya tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.

Kemudian Dia mengajarkan manusia apa yang manusia tidak tahu…
Al-Baqarah 2: 31-33
31. Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu mamang benar orang-orang yang benar!"

32. Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."
33. Allah berfirman: "Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini." Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama-nama benda itu, Allah berfirman: "Bukankah sudah Ku katakan kepadamu, bahwa sesungguhnya Aku mengetahui rahasia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan?"
Hopefully, semakin byk yg kita tau sepatutnya semakin bertambah keimanan kita pada yang maha SATU…barulah boleh dikatakan ilmu yg kita tuntut itu adalah ilmu yg bermanfaat…jika ilmu yg kita pelajari sedikit pun tidak menambahkan gerun dan rasa Al-`azim Nya…maka menjadilah ilmu itu sia-sia…(kata-kata yang sempat melekat di ingatan saya ketika mendengar syarahan kitab bidayatul hidayah di radio IKIM sepanjang perjalanan saya pulang dari kelas mengaji)… moga saya juga tergolong di kalangan org yg memperoleh Ilman Nafi`an, InsyaAllah..
In my research, am studied the kinetic mechanism of an enzyme called Novozyme 435, type of lipase that has been modified with immobilization..dulu masa sekolah menengah belajar tentang enzyme, ada lipase..breakdown lipid to free fatty acid and glycerol, but then am already know that lipase ni bukan ade satu jenis je…dia banyak lagi anak2 nya…penemuan demi penemuan dijumpai menyebabkan high demand, in food products, pharmaceutical, detergent, cosmetics and lubricants… all are used to enhance the productivity of human life…hatta tumbuhan dan haiwan juga digunakan manusia yg dikira sebagai pelengkap hidup di bumi ini….from my observation, dan dengan ilmu yg sedikit ni…saya lihat semua benda termasuk tumbuhan dan haiwan digunakan untuk manusia…tak kira la samada untuk makanan, pakaian mahupun kajian….. bila belajar genetic engineering, saya belajar how to modify DNA, RNA… nk enhance product yields from plant..then plant tu guna utk sape…utk MANUSIA…detect pula penemuan baru, then inject to animal…animals plak jd mangsa utk lihat keberkesanannya sebelum di beri kpd manusia… bile belajar microbiology, saya belajar camane microbe nie bleh secrete enzyme…menjadilah enzyme yg dirembeskan ini as a catalyst, activate a certain function (either benefit or not, depends on how we control them)….belajar plak enzyme technology…saya lihat how the modification, utilization of enzyme…to get sustainability…ada juga fermentation….byk guna utk food….semua ni utk sape?... YES…All are for HUMAN!!...thats why we must know that we are KHALIFAH…. Allah gives us responsibility as a KHALIFAH. .we cannot deny it… why?.... lihat saja consequence penciptaan manusia, yg diberikan satu kesempurnaan berupa akal dan fikiran yang tidak pernah di miliki oleh mahluk-mahluk hidup yang lainnya. Manusia sebagai mahluk yang telah diberikan kesempurnaan haruslah mampu menempatkan dirinya sesuai dengan hakikat diciptakannya yakni sebagai penjaga atau pengelola bumi yang dalam hal ini disebut dengan KHALIFAH. Status manusia sebagai khalifah , dinyatakan dalam Surat Al-Baqarah ayat 30.
30. Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakkan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."

inilah salah satu tujuan manusia diciptakan, menjadi khalifah dimuka bumi…selain itu manusia juga diciptakan adalah untuk beribadah kepada tuhan yang ESA…dalilnya dalam surah adZariat ayat 56
“Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadat kepadaKU”
Moga setiap apa yg kita lakukan, menjadi ibadah *
*ibadah terbahagi kepada 2 iaitu ibadah khusus dan umum, ibadah khusus adalah ibadah yg sedia termaktub rukun dan syaratnya seperti puasa ramadhan, solat 5 waktu dan zakat…manakala ibadah umum merangkumi apa sahaja yg kita lakukan selagimana ia tidak melanggar syara` dan diniatkan hanya kerana Allah

2 comments:

su said...

like =D
Sungguh benar, Allah itu Maha Kuasa dan punya hikmah terbaik dlm penciptaanNya..
mabruk for ur presentation

@inuRisLaM said...
This comment has been removed by a blog administrator.