Friday, October 22, 2010

apakah CINTA


Agenda membincangkan perjalanan amal Jamie dimulai dengan sedikit pengisian oleh seorang sahabat yang bertajuk APAKAH CINTA?..ana kira tajuk ini sahaja sudah menarik minat ramai pembaca untuk terus lanjutkan pembacaan…maka teruskan..jangan berhenti..hanya 2 hingga 3 minit sahaja masa anda diperlukan…

Apakah CINTA?...Cinta adalah perasaan pada sesuatu.. Inagatlah ALLAH lah yang layak di hati kita. jika kita putuskan cinta kita dengan NYA.. maka ALLAH makin menghampiri hambaNYA lebih dekat dari urat leher kita dan helaan nafas kita…

Ayat suci Al-quran yang menerangkan tentang CINTA kepada ALLAH SWT

Ali Imran: 31

Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Luqman :17

Hai anakku, dirikanlah shalat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).

Ali Imran 159

Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu ma'afkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu[246]. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.

[246]. Maksudnya: urusan peperangan dan hal-hal duniawiyah lainnya, seperti urusan politik, ekonomi, kemasyarakatan dan lain-lainnya.

Taubah: 24

Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik

Fahami & hayati firman ALLAH ini, ia merupakan ayat cinta dan kasih sayang ALLAH pada kita…

Serlahkanlah sifat keramahan dan kelembutan dari diri kita.. kasihi ibu bapa kita, curahkan pada keluarga kita..

Hayati ajaran Al-Quran, moga kita tergolong dalam golongan yang bertaqwa..

moga ALLAH menitipkan dan menganugerahkan sedikit rasa takut dan rindu kepada NYA..

cinta itu hanya pada Allah..ya..ALLAH dan RASULNYA...

malah cinta yg disandarkan kepada manusia dengan meletakkan cinta pada Allah itu ujian bagi kita..

mengapa pula di namakan ujian?...

kerana cinta itu adalah satu amanah buat kita…dgn cinta.. kita akan lebih bertanggungjawab terhadap apa yg kita lakukan.. satu tanggungjawab untuk bersama segala perkara yg minjadi lambang cinta Allah kepada kita.. apa jua yang kiata buat… manifestasikannya sebagai lambang cinta kita pada Allah dan Rasulullah SAW.. Allah mengurniakan cinta pada isi hati hambaNya.. untuk kita lebih ingati Allah. mengamalkan ajaran islam yg diiktirafnya..

ada orang bagi kita bunga...kita ingat bunga atau org yang bagi kita bunga tu??

mata hati yang sebenar adalah... kita nampak keindahan ciptaan ALLAH... iaitu keindahan bunga itu..

dalam Al-Quran dan hadith nabi banyak berkisar soal cinta ini.. dan di antara makom shuhudiah... (dalam tasawuf iaitu bershahadah kepada ALLAH dalam semua gerak kerja kita)…. semua benda yang kita buat mesti ingat ALLAH…ALLAH, ALLAH, ALLAH, ALLAH.

cinta adalah amanah dan tanggungjawab yg besar buat kita.. malah ia boleh jadi ujian bagi hamba yg lemah macam kita juga...cinta itu suatu fitrah...cinta Agung adalah cinta pada Ilahi…labuhkan sahaja cintamu sepenuh hati padaNYA..nescaya akan kamu temui hamba yang mencintaimu kerana cintanya pada penciptamu…salam mahabbah..


No comments: