Monday, October 4, 2010

link to USUL ISYREEN



Seperti biasa sebelum tangan menekan laju papan kekunci untuk menyambung writing thesis yang tak siap2 nie.. dan sebelum kepala mula pening nak pikirkan discussion result “pelik” yang belum pernah terjumpa dalam mana-mana journal researchers…nak buatsedikit nukilan ingin dikongsi bersama semua pembaca yang Berjaya menerobos blog yang ntah ape2 nie....

Bermula dengan usrah… ya usrah.. biasa dengar?.. usrah adalah nucleus tarbiyah.. dalam usrah ada ukhuwah.... dalam usrah dan ukhawah terkandung rukun2 nya… peringkat usrah bermulanya taaruf, diikuti pula dengan tafahum dan takaful… manakala tahap tertinggi ukhuwah ialah itsar (melebihkan orang lain dari diri sendiri) dan selemah-lemah ukhuwah adalah salamatussadr (berlapang dada).. tapi hari ini bukan nak crite tentang usrah dan ukhuwah… tapi nak crite tentang….tentang ape ea?... sebelum tu..nak dedicate lirik lagu kepada semua pembaca… lagu yang memberi seribu kenangan..sekaligus memberi sedikit assomah dalam diri… tapi perlu ingat…precursor dari ilmu dan faham… maka lahirlah hamasah (semangat) yang disertakan dengan perbuatan.. bukan sahaja indah meniti di bibir sebagai penyedap bicara.. peringatan buat diri ini juga…


Lagu ni bertajuk.. “SEMANGAT PERJUANGAN”



Marilah beramal
Beramal kerana Allah
Beramal kerana .. Allahu Akbar !
Beramal kerana Allah
Pemuda melangkah gagah
Menjana kuasa rakyat
Bersiap menghadapi cabaran

Semarakkan semangat perjuangan
Usahlah kita terus terleka
Menegak kema`rufan menentang kemungkaran
Allah pasti bersama

Bentukkan ukhuwah hidupkan jamaah
Susunlah barisan usahlah terleka
Bersatu teguh mara bersama
Moga Islamkan subur

Kerahkan tenaga jua fikiranmu
Korbankan harta sekalipun jiwamu
Menentang musuh Allah
laungkan takbir Allahu Akbar ..
Bersatulah kita bergerak melangkah
Tegakkan Islam agama yang tercinta
Ayuh kita julang kembali Islam pasti gemilang


Dah abes baca lirik dia?... ha..kalau nak dengar lagunya bleh la donlod sendiri kat 4shared.. free je..hehe.. maaf, xdapek eden nak nolong..=p

Kat sini nak kongsi tentang syarah usul isyriin As-syahid Imam Hassan al-banna.. jadi penulisan ini bukan pemilik blog ni yang type..tapi ambil dari usul Isyrin Imam Hassan al-Banna.. jum sama-sama kita topup ilmu.. =)


MUQADDIMAH.

Usul Isyrin yang ditulis oleh Ustaz Hasan Al-Bana ini adalah dianggap di antara tulisannya yang penting, kerana Usul Isyrin ini mengandungi beberapa perkara yang wajib dipercayai dan diketahui oleh tiap-tiap orang Muslim dan wajib diikuti dalam tindak-tanduknya; hubungannya dengan khaliqnya dan hubungannya sesama manusia. Jadi kita kumpulkan beberapa huraian ringkas oleh As-Syahid Hasan Al-Banna yang dapat difahami seperti mana yang diterangkan oleh Al-Mursyid itu sendiri.

Dalam Usul Isyrin ini, ia menerangkan perkara-perkara yang tidak sepatutnya berlaku perselisihan pendapat (pertikaian), terutama dalam hal-hal yang berkenaan aqidah. Ia mesti difahami sebagaimana yang terdapat di dalam Al-Quran dan Sunnah An-Nabawiyah. Semoga dengan penerangan ini setiap orang Muslim yang mengikuti syarahan ini akan memahami Islam sebagaimana ianya patut difahami tanpa menokok tambah ataupun mengurangkan sedikit pun dari apa yang telah diturunkan oleh Allah dan disampaikan oleh RasulNya s.a.w.


Demikian juga dalam Usul Isyrin ini Hassan Al-Banna, Al-Mursyid Rahimahullah, menerangkan bahawa di dalam Islam ini terdapat hal-hal yang dibenarkan berbeza pendapat di samping perkara-perkara yang tidak boleh berbeza pendapat tadi. Semoga dengan ini setiap orang Muslim itu mengetahui di mana tempat-tempat yang ia boleh berbeza dan tidak merasa ganjil bila berhadapan dengan perbezaan pendapat seperti itu.


Al-Mursyidul Am dalam penyusunan kitab-kitabnya adalah benar dan menepati sebagaimana yang telah diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. Walaupun demikian kita mesti ingat bahawa tidak ada orang yang maksum melainkan Rasul-rasulnya (a.s.).


Kita berpesan kepada ahli-ahli Ikhwan agar membaca dan mengulang- ngulang buku ini sehingga ia bersebati dengan mereka. Kemudian apa-apa yang telah diketahui dan difahami daripada ajaran-ajaran Islam tersebut hendaklah diamalkan. Amalan itu pula hendaklah amalan yang membentuk jiwa dan membina peribadi dalam suasana Islam; kerana beramal dalam pembentukan peribadi adalah cara yang dapat membentuk jiwa. Inilah jalan yang dilalui oleh para sahabat Rasulullah yang mulia di mana mereka beramal dengan apa yang diketahui.


Semoga Allah swt. memberikan hidayahNya, meredhai dan memberikan pertolonganNya kepada semua ahli-ahli Ikhwanul Muslimin sehingga mereka teguh berkhidmat untuk agamaNya, dan semoga Allah mencucuri rahmatNya kepada Al-Mursyid dengan petunjuk dan kebaikan dan cintakan pengorbanan dan jihad.


2 comments:

Noorain said...

tinggi sifat ingin tahu hasanah...khatam usul isyriin tu erk..nanti cite kat saya..=p

@inuRisLaM said...

Noorain...
sahabat yang ku cintai..insyaAllah apa jua yang kudapat akan ku kongsikan.."sharing is caring" =D